رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از تصویب افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو در پایتخت برای سال 1401 خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در جریان جلسه چهل و هشتمین جلسه شورا و در بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص « تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1401» اظهار کرد: طی بررسی هایی که در جلسات مشترک بین معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت، مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی تا افزایش 40 درصد مطرح شد اما با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان یک عامل محدود کننده برای مدیریت شهری تهران مطرح بود در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستیم که با به کارگیری روش های مختلف و استفاده از راه کارهای پیشنهادی به دنبال جایگزین مبالغ باشند و افزایش چندانی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.
وی افزود: در نتیجه ۲۵ درصد افزایش متوسط پیش بینی شده اما همچنان حدود ۱۰ درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت می شود و باقی مبلغ باید از شهرداری تهران و همچنین دولت تامین شود تا بتوانیم ما به التفاوت این مبلغ را جبران کنیم.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه نگرانی اصلی این بود که اگر این مبالغ در شرکت اتوبوسرانی و مترو و تاکسیرانی جبران نشود در حوزه وظایف خاص خودشان نظام جبرانی گذاشته نشود حتما این سامانه ها با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد و بر همین اساس ملاحظاتی را در این لایحه داشتیم که در ادامه قرائت خواهم کرد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش بینی شده است حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود و این عدد با توجه به اینکه رقم ناچیزی است به نظر می رسد برای مردم قابل تحمل باشد که مبنا را بر ۲۵ درصد گذاشتیم که البته در برخی از خطوط کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود.
وی با بیان اینکه خطوط حومه ای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول ۲۵ درصد شدند افزود: اما تبصره ای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال ۱۴۰۱ موظف شده است خطوط حومه ای شهر تهران و مشخصا مترو تهران_کرج بتوانند سازو کارهای نظام پرداخت مستقل داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه هر خطوط در حومه تهران بتواند سازو کارهای خود را داشته باشد برای استقلال این خطوط پیش بینی های لازم صورت گرفت .
وی گفت: با توجه به موضوعات ذکر شده تصمیم گیری شد نرخ بلیت مترو تهران_کرج 1000 تومان باشد؛ همینطور پیش بینی شد کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده کنند علاوه بر تمام تخفیفات پیش بینی شده در لایحه ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیت ها به صاحبان این نوع کارت ها تخفیف داده شود.
تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین برای کسانی که از درگاه های غیر حضوری مثل اپلیکیشن و یا سایر روش های پرداخت انلاین اگر بلیط های تک سفره را خریداری کنند و پشت گیشه های ایستگاه های مترو مراجعه نکنند ۵ درصد تخفیف پیش بینی شده است؛ همچنین در مناسبت ها به منظور ساز و کار واحد هرگونه تخفیف صرفا با اقدام کتبی شهردار محترم تهران انجام شود.
وی گفت: در مبلغ قابل محاسبه در خطوط نیز به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاه های کارت خوان کشیده شد مبنی بر حداقل کرایه برای فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوان های مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود وهر شهروندی که اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکنند و یا زمان سفر بیش از ۲ ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه شود.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده است که این مبلغ به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماری های واگیر دار و شیوع برخی بیماری کارت ها شخصی سازی خواهد شد.
تشکری هاشمی در ادامه گفت: کسانی که از کارت های تخفیف دار استفاده می کنند در روز می توانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود ؛ همچنین جانبازان و خانواده شهدا؛ افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند داشت و دانشجویان و دانش اموزان نخفیف ۵۰ درصد پیشبینی شده و کارت منزلت برای لرای افراد بالای ۶۰ سال با تخفیف ۹۰ درصد ارائه خواهد شد.
نظر شما